Rose Bach Christiansen, byrådskandidat for Enhedslisten Svendborg

Hævn på de sociale medier

I september sidste år kunne vi alle læse hvordan en ung kvinde i Svendborg var blevet slået ihjel af sin kæreste. Reaktionerne på tragedien har siden været mange, og særligt på de sociale medier fik den indre svinehund lov at løbe løbsk. Pludselig ønskede helt almindelige mennesker gerningsmanden straffet på værst tænkelige måder – citater fra fyens.dk; “han skulle aflives”, “håber, han lider en grufuld død” og “en sprøjte med luft ind i årerne, slut, færdig, andet er han ikke værd, det svin”. Man kunne fristes til at spørge; mister man sine grundlæggende menneskerettigheder idet man begår kriminalitet?
I Danmark har vi et politisk system fordelt på tre magter, således at retssikkerheden holdes i hævd. Domstolene besidder den dømmende magt, og det er derfor hverken op til befolkningen eller politikerne at dømme kriminelle handlinger. Dette system er jeg stolt af, og det giver mig en stor grad af tryghed som borger i samfundet. Hvis det forfærdelige en dag skulle ske, at jeg kom til at gøre skade på andre mennesker – f.eks. i en bilulykke – ønsker jeg nødigt at det er op til kommentatorer som ovenstående at dømme mig ud fra deres behov for hævn. Tendensen til hævngerrige udtalelser og trusler om selvtægt på sociale medier er skræmmende og kan i værste fald skævvride vores fælles retsforståelse og sætte usandfærdige påstande i omløb. Det må være i vores alles interesse at vedligeholde et samfund med stor grad af tryghed, tillid og åbenhed – det kræver en ordentlig tone i debatten, hvor vi ikke fordømmer eller dømmer før retsinstanserne har taget stilling.
Rose Bach Christiansen, Svendborg
Byrådskandidat for Enhedslisten