Hellere bilfrit torv end bilfrit parkeringshus

Pressemeddelelse 22. januar 2017

Det nye parkeringshus i Hulgade er kommet ud af 2016 med et underskud på 440.000 kr., fordi belægningsprocenten ikke som budgetteret har været 80 %, men derimod knap 20%. Derfor vil Enhedslisten have, at Svendborg Kommunen tager affære, og har bragt sagen op i Miljø-, Klima og Trafikudvalget.

Jesper Kiel Enhedslistens medlem af Miljø-, Klima og Trafikudvalget siger:

– Det skriger jo til himlen, at Torvet, som skulle være et rekreativt område i bymidten, er domineret af biler. Samtidigt har vi et stort set bilfrit parkeringshus, som ingen har glæde af. Skal vi ikke bytte rundt, så vi får et bilfrit torv og får fyldt parkeringshuset?

Enhedslisten støttede ikke oprettelsen af parkeringshuset i Hulgade, fordi lejeudgiften var helt urimelig høj og fordi de budgetterede indtægter fra parkering var helt urealistiske.

Jesper Kiel fortsætter:

Det er gået fuldstændigt, som vi havde forudset. Parkeringshuset står pivtomt, og økonomien hænger ikke sammen. Jeg tror ikke, at vi kan få mange flere til at bruge parkeringshuset uden at fjerne andre af de betalte parkeringspladser. Det løser ikke det økonomiske problem, men der er er større perspektiver i et bilfrit torv end i et bilfrit parkeringshus.

Tomt p-hus i Hulgade
Taget på det næsten bilfri parkeringshus