Fortsæt presset på regeringen for bedre vilkår for de syge

14. januar 2012 demonstration nr. 45 på Anstændighedens Plads

Christian Juhl fra Enhedslistens folketingsgruppe var mødt frem til den ugentlige protest over forholdene for syge borgere i Svendborg Kommune. Han opfordrede til at fortsætte protesten, der nu har varet i 45 uger.

Christian Juhl holder tale på Anstændighedens Plads i Svendborg
Folketingsmedlem for Enhedslisten Christian Juhl talte i Svendborg på Anstændighedens Plads, som de protesterende har døbt pladsen hver lørdag kl. 11.30

Hvis man er for syg til sit arbejde, så skal man tilbydes revalidering. Er man for syg til revalidering må man tilbydes et fleksjob. Er man for syg til et fleksjob, så må man tilbydes en pension. Det burde vel ikke være så indviklet. Det var den klare besked i talen.

Mange syge oplever at de på trods af utallige arbejdsprøvninger bliver vurderet for syge til at arbejde og for raske til at at få pension. Dermed ender mange i det sorte hul, når deres ret til sygedagepenge ophører efter 52 uger, Sådan beskrev Christian Juhl den aktuelle situation.

Folketinget skal forhandle reform førtidspension og en række andre områder. Her lagde Christian Juhl vægt på at det presset uden for folketinget blev fastholdt. Det er vigtigt at I her i Svendborg og andre steder rundt om i landet fortsætter protesterne eller komme der ikke en ny lovgivning lød den afsluttende opfordring til de omkring 60 fremmødte.

Facebook: En stille protest. Stil op for anstændigheden lør 21. jan kl. 11.30-12

Svendborgsnetavis 15. jan 2011: Mette Frederiksen uklar om Jobcenter-registrering

Svendborgsnetavis 14. jan 2011 : “I Danmark er ingen syge mere end et år”

Tidligere opslag :

Pressemeddelse 23. august 2011
Enhedslisten bringer sager om syge borgere i Svendborg op i byråd