Udbud af entreprenørafdeling skal annulleres

Pressemeddelelse 3. februar 2010

Gonzalo CarrilloEt nyt notat afslører at kommunen har lov til annullerer udbuddet af kommunens entreprenørafdeling og det mener Enhedslisten skal ske.

Når Udvalget for Miljø og teknik mødes mandag 6. Februar vil Enhedslistens stedfortræder Gonzalo Carrillo i udvalget kræve at udbuddet annulleres. Der var ellers lagt op til at en privat entreprenør skulle vinde udbuddet. Men kommunens eget kontrol udbud var faktisk billigere og et nyt juridisk notat lægger op til at har lov til at annullere udbuddet, som opfatter opgaver til 20 mio. kr årligt.

– Der er ingen tvivl hos Enhedslisten, vi har været imod udbuddet. Med det nye notat, står det klart, at nu må udbuddet annulleres. Vores eget kontroludbud var billigst og vi kan med egen afdeling fastholde medarbejderne og en meget større fleksibilitet. Hvis vi vælger en privat leverandør kan det blive dyrt, hvis vi vil omprioritere i servicen, udtaler Gonzalo Carrillo.

Gonzalo Carrillo indtræder på mandag som stedfortræder for Jesper Kiel, som har orlov frem til april.

Link til sagen:

Notat er sendt udvalget, men endnu ikke lagt på sagen.

I notat fra advokatfirmaet BvHD henvises der til en afgørelse i Klagenævnet for Udbud af 9. november 2011.

I kendelsen konkluderede Klagenævnet, at et kontrolbud ikke er et tilbud i henseende til EU’s udbudsregler, men til brug for at afgøre om det er hensigtsmæssigt at udlicitere opgaven og at man godt annullere et udbud. Det sidste er slået fast i en højesteretsdom fra 11. August 2011.