Opbakning til at Ærøfærgen skal blive i Svendborg Havn

Pressemeddelelse 20. Juni 2012

Ærøfærgen i Svendborg Havn Enhedslisten glæder sig over opbakning til at Ærøfærgerne blive i Svendborg Havn på på mødet i økonomiudvalget i Svendborg tirsdag 19. Juni. Her stemte Enhedslisten, Socialdemokratiet, SF og Liste T for indstillingen: “Svendborg Kommune ønsker at indgå i en dialog med Ærø om den fremtidige færgebetjening, hvor udgangspunktet er fortsat anløb i Svendborg Havn”. Dermed er der ikke længere flertal for indstillingen fra udvalgene, hvor der var lagt op til dialog om en løsning, hvor der ikke skulle være anløb i Svendborg Havn.

– Det er godt for den dialog vi naturligvis skal have med Ærø at Svendborg nu sender signal om at vi ønske at beholde færgefarten i Svendborg Havn. Jeg mener at en færgehavn Lehnskov er udelukket, derfor skal dialogen ikke handle om det, men om andre fremtidsscenarier. Jeg mener vi skal kigge på mulighederne for at skifte til letvægtsfærger enten rene personfærger eller færger uden den tunge godstrafik. Det vil kunne nedbringe sejltiden og brændstofforbruget og den slags scenarier synes vi skal gå i dialog om.

Enhedslisten vil ikke flytte Ærøfærgen ud af Svendborg Havn