Politisk tåge over havnen

Læserbrev 4. marts 2013

Af byrådskandidat for Enhedslisten, Susanne Gustenhoff

Det kan være svært, at gennemskue de politiske visioner og planer for havnen. Og hvad med økonomien? Det bliver interessant at se hvordan økonomien i en fremtidig havn skal hænge sammen. Personligt tror jeg ikke på, at de politiske partier bag “bolighavnen” har styr på økonomien. Hvis man lukker ned for den “levende” havn, altså erhvervsdelen som den er kendt i dag. Hvordan skal det så hænge sammen?

Driften af havnen er i dag baseret på, at erhvervsdelen tegner sig for ¾ dele af indtægterne. Hvis man nedlægger erhvervshavnen bliver der et “hul” på 10-14 millioner. Præmissen med at man evt. kan fordoble indtægter fra gæstesejlere til ca. 5 millioner kan i bedste fald kaldes meget optimistisk. Optimistisk fordi at lystsejler overnatninger både på landsplan, og på Fyn er halveret de sidste 20 år.

En ting er økonomien, som kan være svær at forstå. Men hvad der rent faktisk skal ske med havnen er svært at få hold på. Jeg kan her i FAA læse om mange store planer, og jeg lægger mærke til at enkelte politikere vægter, at inddrage kritikere. Men hvordan kan det så være, at man vælger en vej med en lukket proces med et udviklings selskab, som skal stå for den videre proces ?

Jeg tror der er mange, for hvem udviklingen af havnen forekommer tåget. I Enhedslisten syntes vi ikke, at havnens fremtid skal fastlægges bag lukkede døre i et udviklingsselskab.