Byrådsmedlem vil have delebiler til Svendborg

Flere og flere kommuner tilbyder borgerne delebiler som et alternativ eller supplement til egen bil. Nu vil Enhedslistens Jesper Kiel arbejde for, at delebilerne også kommer til Svendborg, og holder derfor informationsmøde om ordningen d. 6 maj kl. 16.30, hvor alle er inviteret.

Svendborgenserne skal have et reelt alternativ til at eje en bil eller til at anskaffe sig bil nummer to. Det mener Jesper Kiel, som forsøger at få etableret en delebilordning i Svendborg.

– Jeg synes, det er vigtigt, at folk har mulighed for at bo i Svendborg Kommune uden at hver husstand skal have en eller flere biler. Har man ikke en bil stående i indkørslen, så tager man oftere cykel, bus eller tog, og det er godt for miljøet. Med en delebilsordning kan man bruge en bil til de ture, hvor den kollektive trafik ikke rækker, siger Jesper Kiel, som er i dialog med non-profit delebilorganisationen LetsGo, som har delebiler i en lang række danske byer, om at få foreløbig to delebiler til Svendborg.

Kommunen og borgerne skal dele biler
Næste skridt er at få kommunen med på ideen om opstilling af de to delebiler – på den måde kan kommunens ansatte bruger bilerne i dagtimerne, og byens borgere kan bruge dem i aftentimerne og weekenderne. På den måde sikrer man en optimal udnyttelse af ressourcerne, og det er der mange andre kommuner, som også er begyndt at tænke i.

I Hedensted deler kommunen allerede deres biler med borgerne, og derudover er en lang række kommuner med i et forsøg om at opstille el-delebiler, som kan benyttes både af kommunens medarbejder og private borgere.

Jesper Kiel er overbevist om, at en delebilordning kan finde fodfæste i Svendborg Kommune.

– Vi har mange pendlere i kommunen som til daglig bruger den kollektive trafik, og som ikke bruger en bil til dagligt. Hvis man kun har behov for en bil i weekender eller en gang i mellem efter arbejde, så vil delebilsordning være den rigtige løsning. Samtidigt kunne det også være en god løsning, hvis man bor på øerne med færgeforbindelse til Svendborg – så kunne man tag en delebil fra havnen, siger han.

Hvis kommunen er positiv, kan det åbne op for at få endnu flere delebiler til byen, og Jesper Kiel håber, at der på sigt kan komme el-delebiler til Svendborg, siger han.

– Vi skal samle nok privat brugere til at kunne starte op, det er det vigtigste. Men hvis Svendborg Kommune eller fx Sydfyns Elforsyning går med, så kan vi samtidigt også sikre, at el-biler bliver en del af løsningen, og at nogle af kommunens biler i de mindre byer bliver tilgængelige for borgerne uden for arbejdstiden.

Informationsmødet bil blive afholdt 6. maj fra kl. 16.30 hos Sydfyns Elforsyning Fåborgvej 44 i Svendborg, hvor Michael Regius fra Letsgo delebiler forklarer om konceptet med delebiler.

Efter mødet kan man også få en rundvisning i SEFs nye hus, som er lavenergibyggeri.

Kontakt Jesper Kiel, 2452 4155

Kontakt til Lestgo: Direktør Bjarke Fonnesbech: 22 38 80 80