Find nogle venskabsbyer

Krig i Mellemøsten skaber død og ødelæggelse. Angst og had. Forsoningskræfter må og skal finde veje ind i dette kaos.

af Marjon Boelskov, Skovhusene 21, Hesselager – Medlem af Enhedslisten

En af sådanne mulige veje set ud fra, hvad vi som danskere, og endnu mere konkret som svendborggensere, kan støtte og bidrage med, kunne være, at byrådet i Svendborg tager initiativ til at finde venskabsbyer på Vestbredden eller i Gaza, som det allerede er foreslået af Enhedslisten, og at skolerne i Svendborg tager initiativ til at finde kontakter til andre skoler i Gaza.

Når der skabes netværk over landegrænser. Når kultur møder kultur. Når handelsinteresser skaber netværk mellem store og små foretagender. Når unge mennesker møder andre i uddannelse på tværs af grænser, så kan unge støttes til at finde nye veje til samarbejde og åbenhed. Der er andre måder at løse selv de mest indædte konflikter på end med bomber og raketter.

Nu er der våbenhvile mellem Israel og Palæstina. Det åbner for, at vi i Svendborg tager dette initiativ til at blive venskabsby med en palæstinensisk by, som det også er foreslået af Enhedslisten. Vi danskere kan byde ind med aktiviteter, der er gennemsyret med vores dybe viden om fred som en naturlig livsform. En viden og en holdning, som ikke kendes der, men som skal ses og mærkes, før den kan forstås som en mulighed.

Jeg opfordrer derfor byrådet og skolerne i Svendbog til at tage et sådant initiativ. Hvis vi får en venskabsby, kan den være et fokus for genopbygningsarbejde, som også private vil deltage i, eksempelvis som det skete i Bosnien i 1990’erne.

Når jeg foreslår kontakten til Palæstina og ikke til Israel, er det fordi Israels grænser allerede er meget åbne og befolkningen har store netværk rundt i verden, hvorimod befolkningen i Palæstina er truet bag mere lukkede grænser og mure.

Skulle der vise sig interesse, vil jeg gerne som frivillig deltage i det praktiske arbejde.