Svendborg Kommune byder ind på at huse asylansøgere

Efter at Enhedslisten harvde rejst forslag om at Svendborg Kommune aktivt skulle tilbyde at huse flygtning, vedtog et enigt økonomiudvalg at henvende sig til udlændingestyrelsen, for at høre om, der er behov for pladser i Svendborg-området.

I økonomiudvalget er er der udover Enhedslisten: Venstre, Konservative, Liberal Alliance,  Socialdemokratiet, SF, Svendborg Lokalliste samt en løsgænger (tidl DF).

– Jeg er glad for at vi fandt en formulering, som kunne samle hele økonomiudvalget. Jeg tror vi fra Svendborg Kommune har gode muligheder for at løse en opgave, hvis udlændingestyrelsen ønsker det. Vi har mange ledige lejligheder, værelser og tomme bygninger udtaler Jesper Kiel som er Enhedslistens repræsentant i Svendborg Kommunes økonomiudvalg.

Sagen kom op efter at Enhedslisten havde rejst sagen i Social- og Sundhedsudvalget.

Økonomiudvalget vedtog 18. november:

“Udlændingestyrelsen har i de seneste måneder forhøjet sit skøn for antallet af asylansøgere i både 2014 og 2015 og har derfor svært ved at finde de nødvendige pladser til asylansøgerne. Svendborg Kommune vil derfor kontakte Udlændingestyrelsen, med henblik på styrelsens vurdering af, om man har behov for asylpladser i Svendborg Kommune og om konditionerne herfor.

Såfremt Udlændingestyrelsen tilkendegiver et behov for etablering af pladser i Svendborg Kommune, vil kommunen konstruktivt medvirke til at undersøge mulighederne herfor.”

Asylcenter - ja tak