Sporvogn på afveje?

Jesper Kiel

Når Hornemann drømmer om en letbane til Odense burde han oveveje om det er realitisk. Der kører i dag tog på Svendborgbanen, som må køre 120 km/t, det vil Hornemann erstatte med en letbane. Den planlagte letbane i Odense, som kører traditionel sporvognskørsel, skal tilbagelægge 14 km på 42 minutter, hvorimod Svendborgbanen kører 47 km på 41 minutter. Der er stor risiko for at køretiden med en letbane bliver længere. 

  • Af Jesper Kiel, folketingskandidat for Enhedslisten og pendler på Svendborgbanen

I stedet for at drømme burde borgmesteren interessere sig for Svendborgbanens helt aktuelle problemer. Alt for ofte er der problemer med signalerne, hvilket resulterer i forsinkede tog som standses i Stenstrup, fordi der ikke er vigespor mellem Stenstrup og Svendborg.Man bruger Grenåbanen, som eksempel på, at tog kan erstattes med letbane. Men fakta er, at man på Grenåbanen må køre op til 75 km/t mod 120 km/t på Svendborgbanen. Gennemsnitshastigheden Grenåbanen er 54 km/t mod 68 km/t på Svendborgbanen. Der er altså intet som tyder på at man vil kunne holde køretiden nede på det nuværende niveau med en letbane. Hornemanns drømmerier risikerer at blive skudt ned på den anden side af et folketingsvalg, ikke mindst hvis Venstre får magten.

Når letbanen i Odense kommer, er det vigtigt, at det direkte tog fra Svendborg standser i Hjallese, så der bliver forbindelse til letbanen. Det kræver forbedringer på banen, så toget kan komme op på fuld fart. Her ville el-tog naturligvis være en drøm og de fås nu også drevet med batterier. Det var nok værd at undersøge.

 

Grenåbanen
68,9 minutter km 76 minutter 15 stationer. 54 km i timen. Strækningshastighed 75 km/t

Svendborgbanen
46,8 km på 41 minutter 10 stationer. 68 km i timen. Strækningshastighed 120 km/t