Kommunen skal ikke bruge mere gift i naturen!

Enhedslisten vil forhindre at Svendborg Kommne fremover skal bekæmpe Japansk Pileurt med Roundup eller anden gift på kommunens naturområder, og har derfor krævet sagen i byrådet. Det sker efter at Miljø- klima og trafikudvalget 2. feb. vedtog at kommunen fremover skal sende Hededanmark ud med giftsprøjten. Det skete påtrods af at kommunerne gennem KL har aftalt med regeringen af nedbringe brugen af sprøjtegift.

Pressemeddelelse 3. feb 2015

Japansk Pileurt ved foden af Ørkild-bakkerne

– Vi har haft en god politik om ikke at bruge sprøjtegift i Svendborg Kommune, det føler jeg skrider nu. Vi skal bekæmpe Japansk Pileurt, som er en invasiv art, den opgave har man forsømt i mange år. Det er en falliterklæring at skulle bruge gift ude i vores naturområder. Jeg håber at byrådet vil genoverveje sagen, forklarer Jesper Kiel om baggrunden for at kræve sagen i byrådet.

Det undrer også Enhedslisten, at administrationen anbefaler at gå imod en aftale KL har indgået med regeringen og handle i modstrid med den vejledning Naturstyrelsen har liggende på deres hjemmeside, hvor der står “Det er ikke tilladt at bekæmpe Japansk pileurt med pesticider på offentlige arealer.”

– Det er sikkert ikke ulovligt at kommunen vil sprøjte i naturen, men det har tydeligvis ikke været intentionen med den aftale, der er lavet. Vi skal ikke øge brugen af sprøjtegift og da slet ikke i naturområder, hvor der kan være andre planter, som kan blive udryddet samtidigt slutter Jesper Kiel

Markering af Naturstyrelsens vejledning, som ikke lægger op til at sprøjte mod Japansk Pileurt