Nej til biler i gågaden

Det er skruptosset at lede biler igennem Kattesundet, som er Svendborg smalleste gågade. Bliver det en succes, så skaber det kaos med biler, som skal helt ind på Torvet for blot at konstatere, at pladserne er optaget. Derefter skal bilerne så køre gennem Kattesundet for at søge videre efter parkeringsplads. Bliver det en fiasko, så står Torvet halvtomt og tiltaget har reelt været unødvendigt. Under alle omstændigheder skaber det utryghed, at bilerne skal ledes gennem gågaden. Derfor har Enhedslisten sammen med Socialdemokraterne krævet sagen i byrådet for at få omgjort beslutningen.

• Jesper Kiel, medlem af Miljø-, klima- og trafikudvalget for Enhedslisten

Gennem den smaalle gågade i Kattesundet vil det borgerlige flertal lede biler væk fra Torvet.

Vi havde håbet at De Radikale, Liberal Alliance eller andre ikke led af samme tunnelsyn, hvor 26 parkeringspladser på Torvet i nogle måneder gøres til et spørgsmål om liv og død for byens butikker. Vi havde helst set, at man benyttede tiden med ombygning på Ramsherred til at teste, hvordan det ville være at have et bilfrit torv. Det tør de borgerlige ikke prøve og indkalder derfor til ekstraordinært byrådsmøde.

Er det spild af tid? Ja, det er det vel, hvis det reelt er butiksejerne, som bestemmer over bymidten. Det er de borgerlige, som har valgt at blæse på en aftale om max 15 parkeringspladser. Derfor er hele Torvet nu en stor parkeringsplads med springvandet som rundkørsel, fordi man har overladt styringen til butiksejerne. Hvad angår processen, så har byrådet i månedsvis vidst, at Ramsherred ville blive lukket. De borgerlige har intet foretaget sig før sidste øjeblik, og derfor ender en processen i panik.