Læserbrev: “Klimaforandringerne må og skal bremses” af Nanna Maria Rask

Effekterne af at blive ved med at udlede alt for meget CO2 til atmosfæren er velkendte: flere storme, mere tørke, oversvømmelser og vandstandsstigninger: Forandringerne finder sted lige uden for vores egen dør, og der er er allerede flere af de små ø-nationer i Stllehavet der er truet på deres overlevelse. De menneskeskabte klima-effekter er dokumenteret i den ene FN-rapport efter den anden igennem mange år. Danskerne bekymrer sig om klimaet, viser en ny meningsmåling, og det gør de med god grund. For nylig har flere af de store pensionskassers medlemmer stemt for at stoppe for investeringer i kul-energi, og mange vil gerne gøre mere for klimaet.
Sammen med regeringen har Enhedslisten arbejdet for en mere bæredygtig og klimavenlig udvikling, og der er opnået gode resultater, selvom vi gerne ville være nået meget længere.
Men vinder blå blok valget, vil det sætte en stopper for en klima- og miljøvenlig politik. Liberal Alliance og Dansk Folkeparti mener ikke engang at vi har en menneskeskabt klimakrise, og de har klart meldt ud, at de vil modarbejde den grønne omstilling.
Hvis klimaet, miljøet og fremtiden skal have en chance, må og skal rød blok vinde valget. Ved at stemme på Enhedslisten, markerer man også at rød blok fremover skal arbejde endnu hårdere og mere effektivt for en grøn og bæredygtig omstilling – og det er der brug for.

VH Nanna