Kontanthjælp – Reform får store konsekvenser

Læserbrev 19. nov 2016

Den 1. oktober 2016 trådte det nye kontanthjælpsloft i kraft. Det betyder, at mennesker på offentlig forsørgelse skal klare sig for endnu mindre, end de har gjort før. I Svendborg kommer det til at ramme 160 voksne mennesker og deres børn. Det kan gå hen og få store konsekvenser for de mennesker, der økonomisk er på bunden af samfundet.

• Stine LundgaardAf Stine Lundgaard, Enhedslisten i Svendborg

Enhedslisten i Svendborg vil have kommunen til at tilbyde de 160 personer ordinært arbejde, så de ikke falder for 225-timers-reglen. Hvorfor forlanger vi det? Det gør vi, fordi der lige nu ikke findes nok opslåede småjobs. De mennesker, der falder ud, er oftest ikke dem, der bliver ansat i disse småjobs.

Gang på gang bliver der sagt, at folk der er på kontanthjælp ikke må være syge. Men lad mig dele en hemmelighed med jer: Man bliver ofte syg af at være på kontanthjælp.

Den ydmygelse, det er gang på gang, at blive mistænkeliggjort og nedgjort af de mennesker, som skal hjælpe. Det pres, det er at vende hver en mønt, at hver en pantflaske tæller i husholdningen. Det giver mavesår, stress og depression.

Julen nærmere sig, og om man har børn eller ej, skal der jo gerne lidt ekstra til i julen.

Lad os huske, at et samfunds rigdom bliver afspejlet af det fattigste. Så jo mere arme de er, jo fattigere er samfundet. Det er individets problem at være på kontanthjælp, men samfundets ansvar.

Det skal kunne betale sig at arbejde, også for mennesker med lavtlønsjobs?. Men hvorfor ikke bare sætte lønnen op for lavtlønsarbejde, det er en win-win.

Jeg har et håb, at hele Svendborg, hele Danmark, vil stå sammen imod dette vanvid, vi kan alle sammen havne på kontanthjælp.