Byrådet skal ikke give julegave til sig selv!

Pressemeddelelse 12. dec 2016

Enhedslisten mener ikke, at byrådet skal give sig selv en julegave på 741.291 kr. På det kommende byrådsmøde lægger Enhedslisten op til, at vederlag for udvalgsformænd, udvalgsmedlemmer mm skal fastholdes på det nuværende niveau og ikke automatisk stige 31,4%.

Baggrunden er at et flertal i folketinget bestående af Venstre, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Konservative og Liberal Alliance vil hæve borgmestrenes løn med 31,4%. Da vederlagene for f.eks. udvalgsformænd i Svendborg Kommune er defineret som 24,8 % af borgmesterens vederlag, så stiger vederlaget for udvalgsformænd også 31,4%, det mener Enhedslisten er urimeligt og lægger op til at ændre procentsatsen.

Susanne Gustenhoff fra Enhedslisten Svendborg udtaler:

– Mange kontanthjælpsmodtager går en sparejul imøde og efter jul bliver der skåret over 16 mio. kr på velfærd, klimaindsats og kultur i Svendborg Kommune. Så det er ikke tiden at byrådet skal tildele sig selv en julegave på 741.291 kr til deling. Derfor foreslår vi at alle vederlag fastholdes på det nuværende niveau.

Bilag Størrelse
ndring af vederlag i styrelsesvedtægt.pdf 48.97 kB