30 timer for fremtiden!

En arbejdstid på 30 timer for den generation, som nu er på arbejdsmarkedet vil være i tråd med udviklingen teknologisk og velfærdsmæssigt. De sidste arbejdstimer på en lang dag er mindre produktive og slider mere på fysisk og psykisk kapacitet til at klare tilværelsen, end man selv ved af, når man står midt i krav og vilkår.

30 timer for fremtiden!

Som pensionist kan jeg se tilbage på et meget langt arbejdsliv. Det var, som det blev, OG det var for meget! – Vigtigt nok for mig og helt nødvendigt. Men havde der været mere tid til liv udenfor arbejdstiden, så havde der været mere liv og læring, mere styrke til børnene og til personlige relationer. Måske også til bedre parforhold.

Digitalisering af produktionen accelererer, og stigende produktivitet på grund af teknisk udvikling kan kompensere for den nedsatte arbejdstid, så konkurrenceevnen ikke falder. Den økonomiske vækst er hidtil gået til aktionærerne, så det berettiger krav om og fuld støtte til at fagforeningerne nu kan tage regulering af arbejdstiden op med høj prioritet.

Flere i i arbejde, mere fleksibilitet og færre stresssygdomme bliver konsekvensen af en 30 timers arbejdsuge til stor gavn for fællesskabet.

Marjon Boelskov
KV17-kandidat for Enhedslisten i Svendborg