Enhedslisten er ude af forhandlinger om budget 18 i Svendborg

Pressemeddelelse 22. september

Der lægges op til at spare ekstra 17 mio. kr udover de besparelser på 18,5 mio. kr, der allerede var lagt ind i administrationens forslag til budget. Derfor trækker Enhedslisten sig nu fra forhandlingerne.

Jesper Kiel siger:

• Vi er nødt til at sige fra, når man vil spare op til 17 mio. kr ekstra. De samlede besparelser vil ramme velfærden hårdt. Vi skulle sige ja til flere besparelser for at være med, derfor er vi reelt ude. Vi vil under ingen omstændigheder lægge ryg til  besparelser på velfærden i det omfang, der lægges op til.

Susanne Gustenhoff siger:

• Samtidigt har vi ikke kunne få svar på en placering af juniorklubben eller på om man fastholder planen med at samle heldagsskolen i Ollerup. Jeg frygter også at det der lægges op til  bliver en uholdbar discountløsning for at skaffe, det nødvendige antal vuggestuepladser.

Sidste år gik Enhedslisten sammen med Socialdemokraterne, SF, Liste T, De Radikale og Dansk Folkeparti om at halvere besparelserne fra 32 til 16 mio. kr.

Jesper Kiel slutter

• Vi forstår ikke at partierne, vi lavede en aftale med sidste år om at halvere besparelserne, nu i år er med til at fordoble besparelserne.