Befri Torvet

Læserbrev 20//11 2017

Vi har i dag et kedeligt torv, som skifter mellem delvis parkeringsplads og et par måneder med midlertidig tom plads uden aktivitet.

• Jesper Kiel, byrådsmedlem og kandidat for Enhedslisten.

Der har været nogle spæde forsøg med liggestole og stylter, men det er altid midlertidigt, og derfor bliver det kun halvhjertet. Det kunne være meget bedre, og det kræver, at vi får flyttet bilerne ned i det halvtomme parkeringshus og lader mennesker og liv overtage Torvet.

Vi skal nytænke Torvet, så der rykker flere faste muligheder for leg og ophold ind på pladsen. Vi kan forsigtigt starte med sommerhalvåret, men det kræver, at bilerne må vige pladsen. Vi skal naturligvis sikre, at der er handicappladser på de nærmeste pladser i rådhusgården og på Ramsherred.

Det har hjulpet lidt med tydeliggørelsen af, at den ene halvdel af Torvet altid skal være bilfri, men opdelingen midt på Torvet ødelægger også den fine plads. Så derfor skal vi befri Torvet og give det en ny start,  hvor bilerne rykker ud og hvor liv og leg rykker ind og skaber det rekreative rum i byen, som det var tænkt til.