Der mangler visioner for fritidspædagogikken og ungekulturen!

Susanne Gustenhoff – Foto. Hung Tien Vu

Efter debat om juniorklub og ungdomsskolens fremtid står det klart, at der ikke er nogen visioner for fritidspædagogikken og ungekulturen i Svendborg. Det handler om hurtige besparelser. Spørgsmålet er bare om man ikke køber katten i sækken!

Af Susanne Gustenhoff, byrådsmedlem og kandidat for Enhedslisten

Det koster 4,7 mio. at overtage et meget rustikt miljø i Bagergade 28, og omdanne det til ungehus. Hvis man derimod vælger at ungdomsskolen forbliver på Abildvej koster det 2 mio. til nødvendige istandsættelser. Det giver derfor god mening på den økonomiske bane at samle juniorklub og ungdomsskolen i Bagergade.

Modstanderne af et nyt Ungehus hiver hjælpemiddelcentralen frem som et argument for, at ungdomsskolen skal blive på Abildvej. Ellers vil det koste 11 mio. at reetablere centralen i nye bygninger og på ny grund! Man vil ikke noget med B&U`s fritidsliv og kultur med begrundelse i  en hjælpemiddelcentral! Den kunne samtænkes med andre kommuner, og måske var der herved faktisk også her penge at spare. Konklusionen for dem der undrende har fulgt med i debatten om Bagergade 28, må altså blive, at der ikke skal prioriteres et stærkt og godt miljø for fritidspædagogik og ungekultur, men man vil bibeholde en hjælpemiddelcentral!  Enhedslisten insisterer på visioner for fritidspædagogikken og ungekulturen – derfor skal vi have et nyt ungehus i Bagergade.