Jesper Kiel, byådskandidat for Enhedslisten Svendborg

Færre eksterne konsulenter – ja tak!

Læserbrev i Fyns Amts Avis 19. nov 2017

Her i valgkampen får mange af Enhedslistens mærkesager vind i sejlene. Vi har stort set ved hver eneste budgetforhandling stillet med krav om, at der skulle spares på eksterne konsulenter frem for på kommunens personale og dermed den kommunale service.

Af Jesper Kiel byrådsmedlem og kandidat for Enhedslisten.

Det er blevet afvist som urealistisk ved hver eneste forhandling – uanset borgmesterens farve. Alle andre partier har vedtaget, det ene budget efter det andet uden, at man har kigget på forbruget af eksterne konsulenter. Derfor er det overraskende at SF, DF og flere andre lystigt har krævet at der skulle skæres på eksterne konsulenter, men der er dejligt at der nu er opbakning til synspunktet.  Enhedslisten har til gengæld afholdt os fra at at påstå, at man kan spare i nærheden af 50 mio. kr. der er lagt op til i nedskæringer fra 2019.

Som bonusinfo kan det oplyses, at borgmesteren i denne periode har brugt omkring en halv mio. kr. på rapporter og lobbyister for at påvirke Folketinget i denne periode – resultaterne er det knebet med, vi fik hverken Søfartsstyrelsen, Politiskolen, ny vej over Tåsinge eller ændringer på Svendborgbanen.