Sparede lønmidler ved konflikt skal bruges på velfærd

Hvis overenskomstforhandlingerne på det kommunale områder ender med konflikt, så skal de penge, kommunen sparer på en lockout eller strejke, bruges på velfærd inden for de områder, pengene spares. Det mener Enhedslisten, som rejser sagen på byrådsmødet i Svendborg Kommune 27. marts.

Pressemeddelelse 21. Marts 2018

Jesper Kiel, gruppeformand for Enhedslisten forklarer:

• Jesper Kiel Enhedlisten

Det groteske ved KLs lockoutvarsel er jo, at kommunerne kommer til at spare millioner, og medarbejderne kommer til stå med regningen, hvis det ender i konflikt. Derfor skal byrådet love, at pengene bliver inden for områderne. Skolebørnene kan gå glip af undervisning, og forældrene miste mulighed for børnepasning. Det må vi forsøge at rette op op efter en konflikt ved at bruge pengene igen ude på skoler og daginstitutioner.

• Læs også: Svendborg Kommune skal trække sig fra lockout

Enhedslisten ønsker følgende behandlet på byrådsmødet 27. marts 2018:

Overenskomst 2018: Sparede lønmidler ved konflikt skal bruges på velfærd.

Forslag

• Såfremt overenskomstforhandlingerne på det kommunale område ender med strejke og lockout af medarbejdere i Svendborg Kommune, anvendes sparede lønmidler indenfor det samme område, hvor besparelsen falder. Dette sker i samarbejde med MED-organisationen.

Begrundelse
Ved en eventuel lockout vil Svendborg Kommune Kommune svigte både lovmæssige forpligtelser og de forpligtelser, vi har over for borgerne. Ved at bruge de sparede midler på de ramte områder afhjælper vi dette problem. Samtidigt er det vigtigt for et godt samarbejde med medarbejderne, at sparede lønmidler fra en konflikt også forbliver på de områder, hvor medarbejderne har været ramt af konflikten. Det må ikke ende sådan, at medarbejdernes konfliktlån reelt finansierer fx et landsstævnestadion.

Stillet af Enhedslistens byrådsgruppe i Svendborg Kommune.