Læserbrev: Sparekataloget kommer til at koste!

Af Stina Sølvberg Thomsen

Sad ligesom mange andre onsdag og gennemlæste det omfattende sparekatalog aka ‘finansieringkataloget’. Så mange bekymrende spareforslag på børne-, unge-, social-, og sundhedsområdet, at selv den trætteste politiker i disse udvalg må kunne se det. Men mon dog ikke vi på et senere tidspukt skal se en frygtelig gavmild socialdemokrat springe ud som en anden Santa Claus og meddele, at man har har kæmpet for velfærden og nu fundet midler til at bevare…. (Indsæt selv forslag)?

I Enhedslisten opfordrer til, at man er i denne tid bliver nysgerrig på vores budgetforslag og ikke lader sig forblænde af “velfærdsjulegaver” på bekostning af øvrige besparelser på vores børn og svageste. Jeg har min daglige gang i ældreplejen og ved derfor, at der her er massive kræfter i form af pårørendenetværk, fagforeninger, støtteforeninger m.m., der bakker op og råber alarm. For selvfølgelig skal der ikke skæres yderligere i grundnormeringen.
De samme kræfter er at finde, når man taler om børn, her står vi sammen som forældre, pædagoger m.m., her er vi stærke!!
Men når det kommer til de udsatte og sårbare, så er det så uendeligt nemt at skære ned og pille fra hinanden hos en borgergruppe, der ikke har et stærkt pårørendenetværk; ikke er en samlet faggruppe med dertilhørende fagforening eller et stort frivillignetværk.
Her kan man, uden de store indsigelser, lukke støttecentre, som er de steder, hvor sårbare og udsatte mennesker henter deres støtte og tryghed, og hvor de oplever samhørighed.
Her overvejer man at nedlægge gadesygeplejerskefunktionen, og det sker uden de store protester, fordi de folk der har brug for gadesygeplejersken ikke har ressourcer til at protestere.
Her må jeg simpelthen påpege et selvmål af dimensioner. Det arbejde en gadesygeplejerske udfører, heriblandt psykisk støtte og sårbehandling, er ofte den eneste behandling disse borgere får. At stoppe den behandling vil være som at klippe et hul i kommunens lomme, for ud over det etiske og menneskelige aspekt i dette, vil vi også se flere udsatte indlagt i psykiatrisk regi samt på sygehuset med diverse ben-sår, kredsløbsforstyrrelser etc. Her er der derfor ingen reel besparelse at hente i det såkaldte sparekatalog.

Stina Sølvberg Thomsen,
sygeplejerske og 1. suppleant til byrådet for Enhedslisten