[foto: Jesper Kiel]

Hvor mange penge må vi bruge på velfærd?

Bjørn Brandenborg (A) glæder sig i et læserbrev over den nye udligningsreform, der deler penge ud til Sydfyn. Men må vi bruge pengene?

Læserbrev til Fyns Amts Avis af  Jesper Kiel, byrådsmedlem for Enhedslisten i Svendborg

Jeg ser frem til, at der for første gang i 10 år er lagt op til et budget uden nedskæringer i Svendborg Kommune. Udligningsreformen sender  91,2 millioner kroner til Svendborg, 22,4 millioner til Langeland, 20,7 millioner til Ærø og 60,5 million til Faaborg-Midtfyn Kommune, så der nu er råd til genopretning af velfærden. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt….

Sandheden er jo også, at udligningsreformen uddeler 6 mia. kr. årligt mere end kommunerne må bruge på velfærd og anlæg. I en gennemsnitlig størrelse kommune, som Svendborg Kommune, udgør andelen af de 6 mia. kr.: 60 mio. kr om året.

Bjørn, hvor mange af de gode millioner til de sydfynske kommuner, må vi bruge? Vi aner det ikke?  Hvis vi ikke må bruge pengene, så kan vi kun lægge pengene i kommunekassen eller lave skattelettelser.

Jeg har hørt finansministerens standardsvar om, at man vil forhandle servicerammen med KL, hvor man vil sikre det demografiske træk. Det er nok omkring 1,7 mia. kr – ca 17 mio. kr  til Svendborg.   Men det vidste vi allerede inden udligningen. Det er nemlig slået fast i forståelsespapiret med regeringen, der kun sikrer, at kommunerne kan fastholde serviceniveauet – ikke mere velfærd på Sydfyn.

Vil Socialdemokratiet give kommunerne lov til at bruge de ekstra 6 mia. kr.?