Læserdebat: Venstre løber fra deres ansvar… igen

Da vi på Teknik- og Erhvervsudvalget den 5. marts besluttede de otte principper for byggeriet ved Kogtved Søfartsskole, så var alle godt tilfredse. Måske principperne godt kunne have været mere strenge, men med principperne sikrede man et godt udgangspunkt for rammesætningen af et kommende byggeprojekt.

• Jens Erik Laulund Skotte, byrådsmedlem for Enhedslisten

Den forhandling bliver nu på forhånd fuldstændig ødelagt af Venstres illoyale slingrekurs – hvordan skal en kommune kunne forhandle med en investor, når et af partierne bag principperne på forhånd skyder det hele ned?

Det er grotesk og meget trist! Endnu engang vil Venstre sætte penge over vores kulturarv og historie. I Enhedslisten ønsker vi også, at der sker noget med området og hilser eventuelle investorer velkommen, men vi mener, at vi skal sikre udtrykket og historien. Så ja, der skal ske noget, men ikke for enhver pris.

Vi håber inderligt, at Socialdemokratiet, modsat Venstre, har rygrad nok til at stå fast og lade kommunen forhandle en god aftale med investor. Dette kan kun lade sig gøre, hvis alle politikerne lader forhandlingerne være, og da slet ikke starter med at stille sig på investors side i en forhandling.

I Enhedslisten mener vi, at vi skal udvikle vores kommune, men i respekt for vores historie og vores arv – i Venstre kan alle få lov at bygge højere, bredere og uden respekt for vores kommune. Det er faktisk ret trist og endnu værre, for så vil Svendborg Kommune ligne et loppemarked af bygninger om 100 år, hvor imod de byer/områder, som har bevaret deres sjæl, vil fremstå moderne og attraktive.