Frihed er ikke et borgerligt begreb!

Frihed er ikke er borgerligt begreb! Kampen for frihed har altid været et centralt menneskeligt vilkår. Det er fuldstændig meningsløst at lade som om, vi ikke går op i frihed på venstrefløjen.

• Af Emil Thirup Sorknæs

Selvfølgelig gør vi det. Det har vi altid gjort!

I Enhedslisten betyder frihed, at være del af et forpligtende fællesskab. Det handler ikke om at kunne afvise folk med anden hudfarve, religion eller seksualitet. Den slags har vi andretilsvarende stærke ord for!

Frihed er muligheden for at leve sit liv i overensstemmelse med det fællesskab, vi alle udgør en vigtig del af. Frihed er sikkerheden i, at hvis du en dag ikke kan klare dig selv – på grund af arbejdsløshed, sygdom, krig eller katastrofer – så er du ikke alene. Der er nogen som hjælper dig.

Det er trygheden i at vide, at du er god nok, og hører til – også selvom du ikke bor i en af de store byer, og kører i en fin bil og betaler topskat. Og at du kan se ud og føle dig, præcis som du gør, uden at blive anklaget for at være opmærksomhedssøgende. At du kan elske den, du vil, uden at skulle undskylde for det.

Frihed er at vide, du er vigtig for andre, og at andre er vigtige for dig. Alternativet er ensomhed.

Frihed er ikke muligheden for at fravælge fællesskabet. Frihed er det aktive arbejde for at styrke og udvikle fællesskabet! Det er den eneste vej til et trygt, værdigt, meningsfyldt og lykkeligt liv.