Stop plan med sejle til Drejø før Skarø!

Enhedslisten vil stoppe processen med en ny sejlplan for færgen til Skarø og Drejø og har krævet beslutningen fra Erhvervs- og Turismeudvalget i kommunalbestyrelsen.

Jesper Kiel, Enhedslisten og medlem af kommunen ø-udvalg forklarer:
– Det er grundlæggende ulogisk at Højestene på en eller flere afgange skal sejle forbi Skarø. Beslutningen om at starte processen giver alvorlige følger for Skarø og har startet en verbal krig mellem øerne. Det synes vi må stoppe nu og derfor beder vi kommunalbestyrelsen og at stoppe processen. Ud fra omtalen i Fyns Amts Avis at dømme, så har udvalget måske haft den opfattelse, at Ø-udvalget har ønsket at få sat processen i gang. Det er ganske simpelt ikke rigtigt. Det har forståeligt nok været et ønske fra Drejø, men Ø-udvalget, er bare blevet orienteret om at Erhvervs- og Turismeudvalget ville drøfte sagen, så det er ikke noget Ø-udvalget har bedt om. .

Fartplan Højestene 2025

Enhedslisten foreslår:

• Kommunalbestyrelsen stopper den proces omkring ny fartplan for Højestene 2025, som er igangsat at Erhvervs og Turismeudvalget 7. februar 2024.

Begrundelse:

• Det er grundlæggende ulogisk på enkelte afgange at sejle forbi Skarø, alene for at Drejø kan anløbes først. Beslutningen har med al tydelighed skabt stor usikkerhed for turisterhvervet på Skarø, og processen vil ikke tilsvarende skabe sikkerhed for turisterhvervet på Drejø. Derfor foreslår Enhedslisten at processen stoppes.

Artikler på faa.dk: