Parkering ved Baagøe og Riber

Man gjorde en by fortræd

Af Johan Weltzin Kristensen, tjener, kommunalbestyrelsesmedlem for Enhedslisten i Svendborg Kommune

Svendborg: Milliardæren Skjærbæk kan på afstand se til, mens en trojka bestående af en chefredaktør, star-chitects og erhvervsvenlige politikere sørger for, at formueplejen er i trygge hænder. Det “gatede community” på Baagøe og Riber grunden skal opføres, uanset langsigtede konsekvenser og den samlede pris for fællesskabet.

Seneste bump på vejen, der blev fjernet, var krav om lovpligtig trafikanalyse, for hvad det vil betyde for området, at der nu kommer mere end 100 biler til, ovenikøbet med en i forvejen reduceret parkeringsnorm. Administrationen mente, at det der var leveret var mangelfuldt og foreslog, at Skjærbæk måtte sikre et bedre beslutningsgrundlag.

Hvad kommer det til at betyde for Valdemarsgade? Og Kullinggade, Brogade og Ærøfærgerne? Hvad kommer det til at betyde for fodgængere på Øhavsstien og den nationale cykelrute? Hvad kommer det til at betyde for Niels Juelsvej, Herlufs Trolle vej, Willemoesvej og Strandvejskvarteret?

Alle begrænsninger for profit ryddes af vejen. Der kan nu “makses” ud på kvadratmeter, og så må fællesskassen senere betale for at afbløde de trafikale konsekvenser. Før det var begrænsende principper for bygningshøjder, -dybder, ophold og adgang. Alle vedtagne rammer fjernes i profittens navn.

Hvad gør vi så nu? Vi er ikke nået til det endelige lokalplansforslag og høringsfasen endnu, men indtil nu må vi være ærlige at indrømme, at det lægger op til en skinproces for at legitimere et investorgilde. Så hvordan kan vi få indflydelse og stoppe trojkaens vandvidsbillisme?

Fakta:

Enhedslisten stemte imod at lade bygherren Erik Skjærbæk (ES Ejendomme) slippe for en trafikanalyse i Plan  og Lokalsamfundsudvalget og Teknik- og Miljøudvalget. Til gengæld stemte Socialdemokratiet, SF, Venstre og Liberalalliance for at bygherre kunne slippe for at lave trafikanalyse.
Se: Punkt 12 Forudsætninger for planarbejdet for Kullinggade 29