Derfor stemte jeg imod at lægge heldagsskolen ind under Vestermarkskolen

Læserbrev om Heldagsskolen i Fyns Amts Avis 23.februar 2024. Ib Knudsen (Enhedslisten), kommunalbestyrelsesmedlem i Svendborg.

På sidste møde i børn-unge og uddannelsesudvalget behandlede vi et forslag om at indstille til kommunalbestyrelsen, at heldagsskolen skal lægges ind som en afdeling under Vestermarksskolen.

Enhedslisten stemte imod denne indstilling, hvilket jeg vil forsøge at forklare lidt nærmere end den mindretalsudtalelse, som kan ses i referatet. Forslaget har været i høring, og der har været et dialogmøde med forældrebestyrelsen og medudvalg fra begge skoler samt en dialog med skolelederen fra Vestermarkskolen.

Jeg synes, der i denne proces er rejst nogle store og vigtige spørgsmål, som vi som kommunalbestyrelse skal forsøge at besvare bedre, end det vi kunne blive enige om i udvalget. Der har gennem lang tid været en mangelfuld eller manglende ledelse på heldagsskolen. Dette, samtidig med at skolen er blevet meget mindre og flyttet og samlet på en matrikel i Ollerup, har medvirket til, at der har været en meget stor gennemstrømning af personale, både i behandlingsdelen og i skoledelen.

Det har medført tab af viden og kompetencer i forhold til arbejdet med de sårbare børn og deres familier. Det problem bliver ikke løst ved, at heldagsskolen bliver en afdeling under Vestermarkskolen, men ved, at vi sammen med skolen laver en plan for, hvordan vi får udviklet deres kompetencer i både behandlingsarbejdet og skolearbejdet, og at vi politisk vil være med til at understøtte dette.

Det fremgår også, at der i skolebestyrelsen og medudvalget på Vestermarkskolen er en stor bekymring for, at der flyttes for meget ledelseskraft og ressourcer fra Vestermarkskolen til heldagsskolen. Det fremgår ligeledes klart af høringssvar og dialogen, at rammerne i Ollerup ikke lever op til de krav, som kræves for, at personalet kan tilbyde den optimale socialpædagogiske behandling til børn og familier.  Det samme gælder den specielle pædagogiske undervisning i meget små grupper, helt ned til en-til-en-undervisning, som de indskrevne børn har behov for.

Det løses heller ikke ved, at skolen bliver en afdeling under Vestermarkskolen. Det store spørgsmål på dialogmødet var, hvad vil Svendborg Kommune med heldagsskolen? Det tror jeg heller ikke, vi løser ved at lægge skolen ind under Vestermarkskolen. Jeg tror, vi er nødt til at finde ud af, om vi fortsat vil lade skolen ”sejle”, eller om vi som kommune vil prioritere igen at få en velfungerende heldagsskole.