Svendborg Havn 2020

Ny plan for havneudvikling!

Sidst der var stor debat om havnen var med afgørende deltagelse af bl.a. Bevar Svendborg Havn. Debatten skabte rammer for vedtagelse af havneplanen Fremtidens Havn 2014. Nu skal der laves en ny havneplan, da området omkring Mudderhullet (søndre havn) og Østre kaj (DLG siloen og videre) skal i fokus.

Af Johan Weltzin Kristensen, stedfortræder i kommunalbestyrelsen for Enhedslisten

Der ligger også en stillingstagen til Godsbanearealet, der indtil nu er sommerparkering. I det ligger også en mulighed for at åbne Kobberbækken, der indtil nu er rørført fra nyborgvej og ud i havnen.
Spørgsmålet lige nu er defineret som: hvordan kan vi sælge arealet og derfra skaffe penge til at betale for åbning af Kobberbækken?
Første skridt er at lave et forslag til en udviklingsplan, derefter skal der findes ud om der derfra arbejdes videre med fx. Et udviklingsselskab eller om arealet sælges til en investor eller?

Generelt for havneudviklingen er rammerne ret fast defineret med de nuværende partier i kommunalbestyrelsen. Så skal havnen udvikles i en retning der kommer byen til gode, og ikke bare foræres eller sælges billigt til developere, så er det vigtigt at få en folkeligt pres på banen. Det skete med Bevar Svendborg Havn, og det kan gøres igen. Havnen skal udvikles. En udvikling der levner plads til havneaktivitet og erhverv. En udvikling der rummer plads til rekreation, ophold og brug (også uden at forbruge). Havnen er et guldæg, der er alt for værdifuldt til blot at gøre til business cases og dødt meter-vare “varetegns/fyrtårns” byggeri, der ikke kommer hverken mennesker eller klode tilgode.

Vil du være med til at at påvirke debatten?
Så deltag i mødet 24. maj 2023  Se under Fremtidens Havn

Mødet er åbent for alle borgere, aktører og interessegrupper, der har lyst til at bidrage med idéer og forslag til den videre udvikling af Fremtidens Havn.

• Hvornår: Onsdag den 24. maj 2023
  • Hvor: Rundbuehallen, Frederiksø
  • Deltagelse i arrangementet er gratis, men kræver tilmelding.

Program:

• 16.00 – 17.30  Havnevandringer, for et begrænset antal tilmeldte
  • 17.30 – 18.30  Oplæg med introduktion og inspiration i Rundbuehallen
  • 18.30 – 20.00  Dialog og mulighed for at bidrage med idéer og forslag

Der er mulighed for at melde sig til én af fire havnevandringer, som alle slutter ved rundbuehallen:

• Havnevandring Østre Kaj
  • Havnevandring Den Blå Kant
  • Havnevandring åbning af Kobberbækken
  • Havnevandring Frederiksø

Tilmeld nu

” alt=”” data-lazy=”/media/5187/tilmeld-nyhedsmail-spotlight.png?format=png&width=1920&upscale=False&quality=80″ data-ll-status=”loaded” />