Arkitekturrådet kritiserer oplægget til byggeri på Baagøe og Riber-grunden

Den 15. december 2023

Til medlemmer af Svendborg byråd

Vedr. Baagøe & Riber-grunden

Svendborg Kommunes Arkitekturråd har igennem en halv snes år med interesse fulgt og kommenteret kommunens byudvikling. Generelt bar vi noteret en voksende indsats på planområdet. Ikke kun de lovbaserede planaktiviteter, kommune. og lokalplaner, men også mere specifikke udviklingsplaner som f.eks. havnens masterplan, Den Blå Kant og på det seneste indsatsen omkring Østre Kaj og Godsbaneområdet. Spændende og visionært planarbejde, sem byen kan vente sig meget af. Men andet venter.

Et af Svendborgs mest betydningsfulde byudviklingsområder er Baagøe & Riber- grunden, både kystnært og historisk set. Et oplagt sted for veltilpasset nybebyggelse i symbiose med fredede og bevaringsværdige miljøer i den omgivende by. I et særdeles velbesøgt borgermøde i 2022 fremlagde kommunen et grundigt og overbevisende analysemateriale, der anbefalede overordnede højdegrænser og strukturmodeller for grundens fremtidige bebyggelse. I samme borgermøde præsenterede inverter et bebyggelsesforslag. Dette blev generelt kritiseret for sin højde, massivitet og tvivlsomme tilpasning til lokalområdets bygningsmæssige skala. Desuden efterlystes offentlighed om sagen. Kommunens talspersoner beroligede med, at der i den kommende planening ville ske tilpasning til forvaltningens analysemateriale, og at offentligheden ville få indflydelse, jf. planlovens bestemmelsen.

I sit ordinære møde 14.12.21 fik Arkitekturrådet orientering om det projektmæssige resultat af de efterfølgende politiske drøftelser med investor, og et opgraderet projektmateriale blev forelagt. Dette skal tilsyneladende danne grundlag for den kommende lokalplanlægning.

Arkitekturrådet har haft tillid til kommunens eget analysearbejde, som fagligt markerede en reduceret byggehøjde og et mere åbent og udsigtsorienteret arkitektonisk udtryk. Det nye materiale er set i det lys bekymrende. Byggehøjden er tværtimod øget siden borgermødet. Og i et arkitektonisk perspektiv er projektoplægget lidet overbevisende. Selvom visse facadepartier er ganske sympatiske, er mange af de viste boligplaner decideret dårlige og ufunktionelle. De offentlige adgangsforhold til det værdifulde havnemiljø er også trængt  baggrunden.

Projektet signalerer et forsag på overudnyttelse. Det bør revurderes som grundlag for den kommende lokalplanlægning. Arkitekturrådet værdsætter samarbejdet med byrådet Vi er tildelt en rådgivende rolle og finder dette projektudkast utilstrækkeligt I forhold til grundens og omgivelsernes betydning. Det forekommer ukvalificeret som kommunens udspil til den offentlige debat med byens borgere.

På arkitekturrådets vegne