Solceller med vindmølle

Fremtidens fjernvarme skal komme fra grøn strøm!

Læserbrev i Fyns Amts Avis 24. oktober 2023

Der er sat fuld fart på at øge produktionen af grøn strøm, så der produceres fire gange så meget fra sol og vind på land. Svendborg Kommune er i gang med  planlægning, så vi tager vores andel med ekstra 145 hektar solceller og 6 vindmøller. Det er nødvendigt for at nå klimamålene!

Af Jesper Kiel, forperson for Teknik- og Miljøudvalget, medlem af kommunalbestyrelsen for Enhedslisten

Om få år vil der være masser af grøn strøm, og der vil være behov for, at nogle kan aftage strømmen,  særligt på de tidspunkter af dagen, hvor forbruget i øvrigt er mindst.  Her kan fremtidens fjernvarme spille en afgørende rolle med store varmepumper og el-kedler kombineret med lagertanke. Så vil fjernvarme kunne blive produceret på de tidspunkter af døgnet, hvor strømmen er billigst. Det vil samtidigt kunne bidrage til at fordele energiforbruget i el-nettet henover døgnet.

Derfor er det ikke hensigtsmæssigt, at Stenstrup Fjernvarme eller andre laver fjernvarmeløsninger, som baserer sig på varme hovedsageligt ved afbrænding af biomasse i form af halm eller flis. Når først der er tegnet kontrakt på levering af halm, så vil man jo være nødt til at brænde halmen, selv når der er masser af billig grøn strøm,  og med nye anlæg har man bundet sig for de næste 20 år.

Med kommunalbestyrelsens beslutning om at begrænse nye anlæg til afbrænding af biomasse har vi fortsat åbnet op for,  at Stenstrup-fjernvarme kan udvide med Kirkeby og andre steder. Det kan f.eks. være ved at etablere ekstra produktionskapacitet med en varmepumpe og så fastholde et anlæg med afbrænding af halm i samme størrelse som i dag. Det vil give mulighed for at udnytte fremtidens store mængder af grøn strøm og så kunne supplere med varme fra halm, når det er særlig koldt. Det kan blive en rigtig god løsning!

Det er bekymrende, at flere fjernvarmeværker rundt om i landet vælger at udvide med afbrænding af biomasse – stik imod anbefalingerne fra Klimarådet, Concito og miljøorganisationer. Danmark har et kæmpe overforbrug af fast biomasse til forbrænding.  Det skal mindst halveres, så biomassen i fremtiden reserveres til biogas, erstatning for olie i produktion af plast og flydende brændstoffer mm.  Heldigvis holder vi i Svendborg fast i vores klimapolitik med et mål om at halvere afbrændingen af fast biomasse. Derfor skal fremtidens fjernvarme baseres på grøn strøm!

Se også kommunalbestyrelsesmøde 10. okt. 2023: Punkt 7 Principbeslutning om nye varmeproduktionsanlæg baseret på afbrænding af biomasse