Demonstration for våbenhvile og for Palæstina i Svendborg 10. nov 2023

Stop Israels krig i Gaza

Læserbrev Fyns Amts Avis 16 jan. 2024. Johan Weltzin Kristensen, Kommunalbestyrelsesmedlem for EL, Tjener

Tak til Chefredaktør Karl Erik Stougaard og Fyns Amts Avis for at tage stilling og opfordre til en afslutning af krigen i Gaza. Som det så rigtig skrives, kan det moralsk ikke forsvares og drab på tusindvis af børn gør svaret klarere.

I tråd med formanden for det udenrigspolitiske nævn, Michael Aastrup (Venstre), vil forsat israelsk bombardement og angreb på Gaza blot skabe yderligere radikalisering, og isolere Israel globalt. Jeg er er enig, og bifalder at vi har en chefredaktør der siger fra. En øjeblikkelig våbenhvile og politisk arbejde mod en varig fred er nødvendig.

Den danske regering bakker forsat op, og danske firmaer sælger våben til det israelske bombardement af civilbefolkningen. Regeringen har forsøgt at haste våbenkøb igennem af israelske Elbit-systemer: ‘kamp-testet’ på palæstinensere, og under Nethanyahus valgkamp var vores statsminister på besøg og blev brugt i valgkamps-arrangementer.

Nethanyahus regering er bakket op af de mest højreradikale og ekstreme zionister, der dagligt bidrager til en dehumanisering af palæstinensere og arabere i og udenfor Israel. Verdenssamfundet må træde ind.

Sydafrika med flere har heroisk ført an og opfordret til en undersøgelse om pågået folkemord. Verden over demonstrer folk for en våbenhvile og et stop for en zionistisk politik med dehumanisering, apartheid og folkemord. Modige folk med jødisk baggrund siger fra, både udenfor og i Israel. Det kræver mod, og vi bør bakke dem op og værne om deres sikkerhed. Vi ses på gaden den 26. januar klokken 16 på Lille torv i Svendborg.