Enhedslisten vil have ombudsmand til borgerne

Opdateret Svendborg byråd vedtog forslaget om at undersøge muligheden for en borgerrådgiver. 29. Oktober 2013

Der er behov for at borgernes får en rådgiver, der kan fungerere som borgernes ombudsmand i Svendborg Kommune mener Enhedslisten. På byrådsmødet 29. oktober har Enhedslisten rejst forslag om, at få belyst hvordan andre kommuner har oprettet borgerrådgivere.

Pressemeddelelse 28. oktober 2013

Jesper Kiel– Der er masser af eksempler på syge borgere, som oplever at deres sager trækker ud i årevis. Men i det hele taget er der behov for, at vi får en uvildig rådgiver, som kigger kommunens sagbehandling efter i sømmene og er på borgernes side forklarer byrådsmedlem Jesper Kiel om forslaget.

Enhedslisten har tidligere rejst forslaget i sit forslag til budgettet, men forsøger nu at få opbakning til at forslaget belyses inden, der endeligt oprettes en borgerrådgiver.

Forslag til byrådsmødet 29. oktober 2013:

Etablering af borgerrådgiver

Baggrund

I en række kommuner har man erkendt, at den enkelte borger kan komme i klemme i de kommunale systemer og har derfor ansat en borgerrådgiver. Det skal være en ansat, som er på borgernes side og kan fungere som borgernes ombudsmand. Der er behov for, at kommunens sagsbehandling bliver kigget efter i sømmene og sikrer, at vi sætter borgeren i centrum.

Forslag

Følgende blev vedtaget at Svendborg Byråd 29. Oktober 2013

Det foreslås at administrationen:

• udarbejder en gennemgang af hvordan andre kommuner har etableret en ordning med borgerrådgivere.
  • udarbejder forslag til hvordan en ordning med en borgerrådgiver kan etableres i Svendborg Kommune. Her skal belyses, hvordan man