SUF, ÅU, SFU

Pressemeddelelse: Lyttemøde for Svendborgs ungdom

I samarbejde med Enhedslisten Svendborg, inviterer SUF Svendborg, SFU Sydfyn og Øerne og Alternativets Unge Sydfyn til et tværpolitisk lyttemøde for Svendborgs unge fredag d. 18. august. Arrangementets formål er at gøre Svendborgs ungdom aktiv i kommunalvalget – de unge skal diskutere og fortælle om deres visioner og ønsker for Svendborg Kommune i fremtiden. Alt fra økologi til integration kan diskuteres, men vi ønsker at have et særligt fokus på det der primært vedrører de unge – herunder folkeskole, uddannelse og politisk aktivisme blandt unge. Efter selve lyttemødet vil der være fredagsbar med musik, øl og sodavand. Her skal unge under 18 år købe et endagsmedlemskab af SUF for 10 kr., hvis de ønsker at købe alkohol i baren. Dog sælges der ikke alkohol til deltagere under 16 år.

”Jeg synes det er vigtigt at vise, at selvom du er under 18 år, har du en demokratisk stemme. Derfor glæder det mig at vi tvær-ungdomspolitisk kan hjælpe hinanden til at unge mennesker bliver hørt. Mange af de kommunalpolitiske beslutninger vedrører de unge, derfor er der også nogle der skal lytte til dem”, siger Fabian Davidsen, forperson i Alternativets Unge Sydfyn. Rose Bach Christiansen, forperson i SUF Svendborg er enig: ”Det betyder meget at unge mennesker føler sig hørt, for vi har en vigtig stemme i den demokratiske debat. Derfor er hovedformålet med arrangementet at opmuntre andre unge til at deltage i politisk aktivisme, diskutere samt tage stilling til (især) emner, der vedrører dem selv og at stemme til kommunalvalget.”

Nanna Kræmmer Hansen og Yasmin Bach, formænd i SFU Sydfyn og Øerne siger desuden: ”Mange unge er ikke bevidste om politik og slet ikke kommunalpolitik. Lyttemødet er derfor en super god mulighed for at involvere unge og gøre dem mere bevidste om kommunalpolitik, samt vise hvilken indflydelse ungdommen kan og bør have på kommunalpolitikken. Yderligere synes vi at et tværpolitisk samarbejde er super fedt, fordi vi på tværs og trods af holdninger kan få lavet nogle interessante projekter og arrangementer sammen”.

Arrangementet foregår i Møllergade 105, 5700 Svendborg fredag d. 18. august kl. 17.
For yderligere information: Rose Bach Christiansen, telefon: 21340920, mail: [email protected]