Stina Sølvberg Thomsen, byrådskandidat for Enhedslisten Svendborg

Fixerum finansierer sig selv

Læserbrev

Af Stina Sølvberg Thomsen, Kandidat til byrådet for Enhedslisten Svendborg

Lad nu folk der ved noget om Fixerum udtale sig om Fixerum.!
Behandlingscenter, gadesygeplejerske og frivillige er uvurderlige og nødvendige tilbud, men det kan ikke
stå alene og skal ikke sammenlignes med de liv, lemmer og lommer et Fixerum redder!
I sidste uges indlæg om fixerum har man valgt at oplyse nogle temmelig høje summer som ikke svarer
overens med Svendborgs behov og virkelighed.
800.000 i etablering af et fixerum siger Hanne Ringgaard Møller. Der må forvaltningen have rundet en
kende op, eftersom det dyreste mobile stofindtagelsesrum i København kostede 600.000 at etablere.
Der anslås ydermere i indlægget at være 30-40 (her nævnes kun de registrerede) der fixer deres stof og
heraf vil kun 10-20 bruge rummet, fordi de er i behandling skønner man. (Info Box: Det er ganske normalt at folk i behandling stadig fixer deres stof).
Men lad os bare for sjov give Hanne Ringgaard Møller ret i at kun 10 vil bruge rummet, så har vi stadig
mellem 50-100 fix pr dag (Info Box: kokain fixes nemt 10 og flere gange dagligt).

Det er rigtig mange liv og penge vi kan spare!!!
-Vi skal huske på at de der fixer deres stof, er en gruppe der lider af tidlig død og som koster samfundet
rigtig mange penge i hiv, leverbetændelse, hjerteklapbetændelse og fejlfix med sår og amputationer til
følge. Hvor er beregningerne på de omkostninger henne?! Og som en bekendt engang sagde “det er bare mere motiverende at tage i behandling og drømme om en fremtid uden stoffer hvis man har alle fire lemmer og ikke har hiv og leverbetændelse. Sosu-udvalget har sagt NEJ til enhedslistens forslag på et spinkelt fagligt funderet grundlag!