Enhedslisten: Nyttejob er socialdumping og nytteløst

Enhedslisten vil ikke acceptere at de unge kun skal mødes af pisk i form af  såkaldte nyttejob og flere sanktioner. Derfor har Enhedslistens medlem af Borger-  og Arbejdsmarkedsudvalget krævet den nye indsats overfor unge i kommunalbestyrelse d. 19. september for at få ændret beslutningen.

Stina Sølvberg ThomsenStina Sølvberg Thomsen, som sidder i udvalget for Enhedslisten siger:

Kommunen skal ikke øge brugen af nyttejob Den nye tilgang, hvor man yderligere strammer skruetvingen over endnu flere af de mest sårbare unge, skal ikke klappes af i et udvalg. Det skal varetages i kommunalbestyrelsen, og med åbne øjne. Enhedslisten siger nej  til social dumping, med 28 timers arbejdsuge til 55 kr/timen. Vi siger ja tal til øget fokus på virksomhedspraktik og løntilskud med jobgaranti.Vi skal løfte de ledige unge. De mest sårbare målgrupper, som ikke kan varetage få timer i job, de skal tilbydes AMU kurser, sprogkurser, ordblindeundervisning m.fl. Det er sådan man udvikler selvtillid og selvværd og det er sådan vi undgår en flodbølge af stress, hvilket også er holdingen fra Fagbevægelsens Hovedorganisation

Enhedslisten er også imod den øgede fokus på at sanktionere de unge ledige

Stina forklarer videre;:
– Vi kan absolut heller ikke godkende øget fokus på sanktioner Vi skal have fedtfingrene ud af ramte menneskers tomme sparegrise! Reformkommisionens nyeste rapport viser faktisk at kommunerne har en stram og fejlbehæftet praksis for sanktioner, der skubber folk længere væk fra arbejdsmarkedet. I sager vedrørende såkaldt ’aktivitetsparate’ borgere, aka mennesker med sociale eller helbredsmæssige problemer, er 100% af kommunernes sager afgjort forkert!

Enhedslisten har bragt sagen op i kommunabestyrelsen for at fjerne social dumping og straf fra de mest sårbare målgrupper. Vi skal  øge fokus på samarbejdet med bla. andet A-kasserne, da det nedbringer sanktioner. Enhedslisten vil også  droppe månedlige kontrol af sagsbehandlernes fagligt funderede ‘sanktionshensyn’hos de sårbare unge. Enhedslisten håber på, at flere har medbragt gulerod end pisk, på tirsdagens kommunalbestyrelsesmøde.