Gratis busser til børn et skridt nærmere

Enhedslistens forslag om at børn skal kunne bruges kommunens busser gratis fik opbakning i Udvalget for Børn og Unge.

Administrationen bliver bedt om at udarbejde en model, som kan sikre at dagtilbud og skoler frit kan bruge Svendborgs bybusser uden for myldretiden.

Fynbus har umiddelbart en meget snæver definition af at det drejer sig om perioden fra kl. 11-13 og efter kl. 18.

– Det er jo en noget begrænset version af vores oprindelige forslag, men jeg tror at det vil vise sig at der er reelt kun vil kunne være problemer med kapaciteten på nogen få morgen og eftermiddagsafgange. Men det er godt at ordningen nu kommer i gang, det koster stort set ikke kommunen nogen penge og så vil jeg arbejde på at få udvidet perioden, hvor man kan benytte busserne gratis, forklarer Enhedslistens medlem af Udvalget for Børn og Unge-udvalget Jesper Kiel.

Samtidigt skal administrationen også arbejde på at teletaxaordningen bliver brugbar for dagplejere og institutioner, ved at der kan sættes større biler ind.