Skoler og dagtilbud får lov at køre gratis med busser i Svendborg Kommune

Pressemeddelelse 12. Marts 2013

I Svendborg Kommune vil man åbne op for at skoler og daginstitutioner kan køre gratis med de kommunale busruter uden for myldretiden fra 1. april. Det besluttede Udvalget for børn og unge efter at Enhedslisten havde rejst forslag om gratis busser for børn.

I perioden fra kl. 9-13 og efter kl. 18 vil det fremover være gratis at køre med bussen for kommunens for institutioner, som kan bruge busserne til at komme på udflugt i Svendborg. Forslaget lader sig gøre ved at de penge skolerne og institutioner plejer at bruge på billetter overføres til
busdriftens budget og derved er forslaget udgiftsneutralt. Der vil ikke være ekstraudgifter ved at lade kommunens børn køre gratis, fordi busserne udenfor myldretiden har meget få passagerer.

– det er glædeligt at der nu er opbakning til vores forslag, som ikke koster kommunen penge. Jeg håber at vi fremover vil møde en masse glade børn på små udflugter. Jeg regner med at det også kan blive godkendt i Kultur, Plan og Erhverv, forklarer en glad Jesper Kiel, som sidder Udvalget for børn og unge for Enhedslisten.

Allerede i januar  2012 rejste Enhedslisten forslag om at undersøge muligheden for at lade kommunens børn køre gratis med de kommunale ruter generelt. Der blev skabt tvivl om de busruterne ville kunne klare flere passagerer i myldretiden uden at der blev sat ekstra busser ind. Derfor rejste Enhedslisten i august 2012 forslag om at afprøve gratis busser i mere begrænset omfang. Det er der nu er blever opbakning til.

– Jeg tror det vil vise sig at være en succes, men jeg tror at vi sagtens kunne udvide konceptet til at gælde hele dagen, uden at det ville kræve ekstra busser. Det vil vise sig når vi prøver det i praksis. Enhedslistens mål er at vi lader børnene køre gratis hele dagen, faktisk sælger vi kun for 1 mio. kr børnebilletter om året og den udfordring kunne vi sagtens løse, slutter Jesper Kiel

Se også: