Støtte til fængslede borgmestre i Østtyrkiet!

Mens Erdogan tordner mod Holland, fordi hans ministre ikke må tale i andre lande, så fængsler han snesevis af borgmestre i Tyrkiet.

Det er rent hykleri! Enhedslistens byrådsgruppen har underskrevet en støtteerklæring for de fængslede borgmestre.

Erklæring til støtte for fængslede borgmestre i Østtyrkiet!

Det er med stor bekymring, at vi har modtaget rapporterne om fængslingen af 58 demokratisk valgte borgmestre i det østlige Tyrkiet.
Fængslingen af de folkevalgte underminerer lokaldemokratiet i de kurdiske områder og er et angreb på retsstaten og de demokratiske rettigheder.
Fængslinger og tvangsfjernelser af borgmestre og indsættelsen af administratorer går imod vælgerne vilje og internationale aftaler på menneskerettighedsområdet. Som borgmestre og byrådsmedlemmer i Danmark kræver vi, at de tyrkiske myndigheder straks løslader vores kollegaer og respekterer de grundlæggende rettigheder.
En politisk løsning er den eneste holdbare løsning på konflikten i Tyrkiet. Fredsforhandlinger og inddragelse af valgte repræsentanter for den berørte befolkning er altafgørende.

Underskrevet af Jesper Kiel, Knud Clemmensen, Susannne Gustenhoff og Jens Erik Laulund Skotte