Der skal være adgang til vandet ved Kogtved Søfartsskole!

Enhedslisten har krævet sagen om stiforbindelse til vandet ved den tidligere Kogtved Søfartsskole i kommunalbestyrelsen. Det sker fordi, et flertal bestående af SF og Venstre er ved at løbe fra det tidligere løfte om offentlig adgang til vandet og langs kysten.

Ib Knudsen, som er Enhedslisten medlem af Plan og Lokalsamfundsudvalget forklarer:

– Når jeg læser fremstillingen i dag og det materiale som blev fremlagt for byrådet 29.06.21 så forstår jeg det sådant, og jeg forstår godt at mange borgere forstår det på den måde, at der skal være offentlig adgang via sti til vandet og at denne skal forbindes med offentlig sti på nabogrunden.

Der står i hvidbogen at administrationen anbefaler, at der sikres offentlig adgang til vandet via eksisterende sti og at man samtidig giver mulighed for at opnå adgang til det offentlige stiareal på naboejendommen.

• Fyns Amts Avis: Offentlig sti ved søfartsskolen bliver amputeret: Stien langs vandet bliver privat og det provokerer politikerne

Bygherre fremsender nu forslag til deklaration vedr. sti, af den fremgår det, at han vil lave et nyt stiforløb, hvor det nuværende går langs vandet hen til en badebro, vil han lukke denne af, og så lave en ny lille sti næsten ned til vandet, så man kan gå ned og vende. Her kan man så have en hypotese om hvorvidt det vil fremme brugen af stien eller det modsatte.

Jeg synes det er ret væsentligt at når vi har givet udtryk for nogle synspunkter og holdninger, som vi burde vide hvordan mange borgere har opfattet, så holder vi også fast i dem, og ikke laver om fordi en bygherre gerne vil noget andet..

Enhedslisten foreslår på mødet i kommunalbestyrelsen:
”Der skal ske en videre kortlægning af forudsætninger for etablering af sammenhængende offentlig sti langs kysten ved Kogtvedvænget.”

Mørkeblå linje viser den oprindelige sti. Den lyseblå viser den fremtidige stiforbiundelse, som ikke vil åbne op for at gå langs kysten

Se tidligere indlæg:

Se behandlingen af Lokalplan for Kogtved Søfartsskole fra byrådsmødet 29. Juni 2021